Cybercriminelen gebruiken Microsoft Teams om contact te leggen met gebruikers

Cybercriminelen gebruiken Microsoft Teams om contact te leggen met gebruikers

Cybercriminelen gebruiken Microsoft Teams om contact te leggen met gebruikers

Uit nieuw onderzoek is gebleken dat cybercriminelen een nieuwe methode hanteren waarbij ze gebruikers eerst overladen met spam e-mails, vaak wel duizenden, en daarna via Microsoft Teams zich voordoen als IT-support om de gebruikers zogenaamd te helpen.

Spam

In mei hebben onderzoekers van Rapid7 en ReliaQuest resultaten gepubliceerd waarbij er is waargenomen dat gebruikers werden overladen met e-mails, vaak in de duizenden om ze te overwelmen. Deze berichten waren vaak niet eens echt spam, maar voornamelijk nieuwsbrieven, bevestigingen van registraties et cetera.

Contact met de gebruiker

Na dat de inbox van de gebruiker overspoeld werd met berichten namen de criminelen contact op met de gebruiker door ze te bellen, maar in nieuw onderzoek gepubliceerd in oktober namen deze onderzoekers ook waar dat er contact werd opgenomen door middel van Microsoft Teams.

De aanvallers maken hierbij gebruik van legitiem ogende Microsoft Teams accounts, vaak met domeinnamen als:

  • securityadminhelper.onmicrosoft[punt]com
  • supportserviceadmin.onmicrosoft[punt]com
  • supportadministrator.onmicrosoft[punt]com
  • cybersecurityadmin.onmicrosoft[punt]com

Door een weergavenaam in te stellen wat de term “helpdesk” of iets in die strekking bevat probeerden ze gebruikers om de tuin te leiden. Hierbij proberen aanvallers remote toegang tot het systeem te krijgen door bijvoorbeeld AnyDesk of de Microsoft Quick Assist tool te installeren waarna ze zich verder door het netwerk bewogen om hun toegang te verbreden.

Maatregelen

Belangrijke maatregelen om hierbij te nemen zijn onder andere:

  • Gebruikers bewust maken met een awareness training
  • Beleid en logging binnen Teams waardoor externe chats niet zomaar kunnen en gelogd kunnen worden
  • Degelijke endpoint security waarmee de tools voor remote toegang geblokkeerd kunnen worden.

Meer weten of benieuwd hoe we jouw organisatie kunnen verbeteren?

Hier kunnen we je bij helpen! We kunnen een risico analyse doen om in kaart te brengen waar de grootste risico’s zitten. Ook met de resultaten van een simulatie kunnen we altijd helpen.

Meer weten? Neem contact met ons op!

Meer artikelen

  • Sterke toename van ‘ClickFix’-aanvallen
    De digitale wereld is continu in beweging, en helaas geldt dat ook voor cybercriminelen. In 2025 zien we een opvallende toename van een nieuwe vorm van social engineering: ClickFix.
  • Eén op de vier ransomware-slachtoffers krijgt data niet terug na betaling
    Uit een rapport van cybersecuritybedrijf Delinea is gebleken dat één op de vier slachtoffers van ransomware de data niet of niet helemaal terug heeft gekregen na het betalen van het losgeld.
  • Politie haalt veelgebruikte malware-tool offline
    De politie heeft de malware-testdienst AVCheck offline gehaald, waarmee cybercriminelen hun software onzichtbaar maakten voor antivirusprogramma’s. Deze actie, onderdeel van een internationale operatie, verstoort de verspreiding van malware en voorkomt nieuwe slachtoffers.
  • Microsoft maakt nieuwe accounts standaard wachtwoordloos
    Microsoft maakt nieuwe accounts standaard wachtwoordloos, waarbij gebruikers inloggen via passkeys, biometrie of verificatiecodes.
  • Amerikaanse overheid stopt financiering van MITRE
    De Amerikaanse non-profit organisatie MITRE, vooral bekend van het CVE-programma (Common Vulnerabilities & Exposures) wat één van de steunpilaren van de cybersecurity-industrie is heeft bekend gemaakt dat met ingang van 16 april de Amerikaanse overheid stopt met het financieren van dit programma.