Politie vindt 5 miljoen unieke Nederlandse e-mailadressen

Politie vindt 5 miljoen unieke Nederlandse e-mailadressen

Na aanhoudingen eind januari dit jaar heeft de Nederlandse Politie bij de verdachten lijsten aangetroffen met 7 miljoen unieke e-mailadressen waarvan meer dan 5 miljoen adressen van Nederlanders zijn.
Deze adressen werden verhandeld maar ook gebruikt voor phishing of identiteitsdiefstal. Je kunt dus slachtoffer zijn zonder dat je dit weet.

Bankhelpdeskfraude

De eerder dit jaar aangehouden verdachten worden verdacht van het plegen van helpdeskfraude waarbij ze zogenaamd namens een helpdesk, vaak van een grote bank, mensen hun gegevens afhandig proberen te maken met uiteindelijke doel hun bankrekening te kunnen legen. Dit gaat vaak zó ver dat ze terwijl ze een slachtoffer bellen een handlanger aan de deur staat en zich voordoet als bankmedewerker en de betaalpas of creditcard komt ophalen omdat deze onveilig zou zijn.

Datasets

In de enorme datasets die hierbij in beslag zijn genomen zijn er meer dan 5 miljoen unieke e-mailadressen van Nederlanders gevonden.
Deze adressen worden gebruikt om grootschalig phishing of spam te versturen, of om gerichtere aanvallen op specifieke doelgroepen uit te oefenen.
Daarnaast worden deze datasets vaak verhandeld op allerlei plaatsen waaronder het darkweb waarbij andere criminelen vervolgens weer aan de haal gaan met de gegevens.

Helaas zijn deze gegevens al in omloop en betekent deze actie van de Politie helaas niet dat jouw e-mailadres zal verdwijnen van dit soort lijsten.
Wees je er vooral bewust van dat dit voor een toename van phishing en andere vervelende zaken kan zorgen.

Ben ik slachtoffer?

Met de speciale website die de Politie hiervoor heeft opgezet kun je zelf controleren of jouw e-mailadres in deze dataset(s) voorkomt.
Als dat zo is krijg je van de Politie een bericht met tips en informatie met wat je kunt doen.

Meer weten of benieuwd hoe bestendig jouw organisatie is?

Hier kunnen we je bij helpen! We kunnen een risico analyse doen om in kaart te brengen waar de grootste risico’s zitten.

Meer weten? Neem contact met ons op!

Meer artikelen

  • Het belang van regelmatig patchen
    De berichten over dat er een nieuw lek gevonden is in een bepaald product, dat kan zowel hard- als software zijn, komen geregeld voor en met goede reden. Vaak zijn dit nieuwe lekken waar actief misbruik gemaakt van wordt gemaakt – met alle risico’s van dien. Dit soort lekken worden vaak ‘zero days’ genoemd, omdat ze heel nieuw zijn er er mogelijk nog geen update voor beschikbaar is.
  • Strategische veiligheid: het nut van een gesimuleerde aanval
    Naast allerlei theoretische voorbereidingen kan het ook heel belangrijk zijn om daadwerkelijk een gesimuleerde aanval of ander scenario plaats te laten vinden.  Dit geeft vaak nét andere inzichten en helpt je daarmee beter beschermd te zijn tegen aanvallen. Onder andere het Digital Trust Center heeft hiervoor een crisisgame opgezet.
  • De risico’s van het gebruiken van AI chatbots
    Tegenwoordig zijn ze bijna overal te vinden: AI chatbots die je kunnen helpen met allerhande taken en informatievoorziening en eerlijk is eerlijk, ze kunnen enorm handig zijn! Maar zoals wel vaker zijn er ook risico’s verbonden aan het gebruik hiervan.  In dit (geheel door een mens geschreven!) artikel leggen we een aantal van die risico’s uit.
  • Politie vindt 5 miljoen unieke Nederlandse e-mailadressen
    Na aanhoudingen eind januari dit jaar heeft de Nederlandse Politie bij de verdachten lijsten aangetroffen met 7 miljoen unieke e-mailadressen waarvan meer dan 5 miljoen adressen van Nederlanders zijn. Deze adressen werden verhandeld maar ook gebruikt voor phishing of identiteitsdiefstal. Je kunt dus slachtoffer zijn zonder dat je dit weet.
  • De 5 stappen van het managen van kwetsbaarheden
    Voor veel organisaties is het nog onbekend terrein maar een essentieel begin in het verbeteren van de weerbaarheid: het managen van kwetsbaarheden ofwel “vulnerability management”. Met deze vijf stappen kun je effectief en proactief de kwetsbaarheden in kaart brengen, de prioriteit ervan in kaart brengen en natuurlijk oplossen.