Cybercriminelen gebruiken Microsoft Teams om contact te leggen met gebruikers
Uit nieuw onderzoek is gebleken dat cybercriminelen een nieuwe methode hanteren waarbij ze gebruikers eerst overladen met spam e-mails, vaak wel duizenden, en daarna via Microsoft Teams zich voordoen als IT-support om de gebruikers zogenaamd te helpen.
Spam
In mei hebben onderzoekers van Rapid7 en ReliaQuest resultaten gepubliceerd waarbij er is waargenomen dat gebruikers werden overladen met e-mails, vaak in de duizenden om ze te overwelmen. Deze berichten waren vaak niet eens echt spam, maar voornamelijk nieuwsbrieven, bevestigingen van registraties et cetera.
Contact met de gebruiker
Na dat de inbox van de gebruiker overspoeld werd met berichten namen de criminelen contact op met de gebruiker door ze te bellen, maar in nieuw onderzoek gepubliceerd in oktober namen deze onderzoekers ook waar dat er contact werd opgenomen door middel van Microsoft Teams.
De aanvallers maken hierbij gebruik van legitiem ogende Microsoft Teams accounts, vaak met domeinnamen als:
- securityadminhelper.onmicrosoft[punt]com
- supportserviceadmin.onmicrosoft[punt]com
- supportadministrator.onmicrosoft[punt]com
- cybersecurityadmin.onmicrosoft[punt]com
Door een weergavenaam in te stellen wat de term “helpdesk” of iets in die strekking bevat probeerden ze gebruikers om de tuin te leiden. Hierbij proberen aanvallers remote toegang tot het systeem te krijgen door bijvoorbeeld AnyDesk of de Microsoft Quick Assist tool te installeren waarna ze zich verder door het netwerk bewogen om hun toegang te verbreden.
Maatregelen
Belangrijke maatregelen om hierbij te nemen zijn onder andere:
- Gebruikers bewust maken met een awareness training
- Beleid en logging binnen Teams waardoor externe chats niet zomaar kunnen en gelogd kunnen worden
- Degelijke endpoint security waarmee de tools voor remote toegang geblokkeerd kunnen worden.
Meer weten of benieuwd hoe we jouw organisatie kunnen verbeteren?
Hier kunnen we je bij helpen! We kunnen een risico analyse doen om in kaart te brengen waar de grootste risico’s zitten. Ook met de resultaten van een simulatie kunnen we altijd helpen.
Meer weten? Neem contact met ons op!
Meer artikelen
- Zero Trust: SegmentatieMet segmentatie kun je laterale beweging, het verplaatsen van het ene naar het andere systeem, binnen de organisatie beperken. Dit zorgt ervoor dat geautoriseerde gebruikers voor hen benodigde delen kunnen bereiken maar ook dat aanvallen beperkt blijven tot één systeem en geen verdere schade kunnen aanrichten.
- Zero Trust: Identity & Access Management (IAM)Met Identity & Access Management (IAM) draait het om het controleren van wie er waar en wanneer toegang heeft tot welke resources. Dit omvat onder andere authenticatie, autorisatie en audit trails (AAA model).
- Cybercriminelen gebruiken Microsoft Teams om contact te leggen met gebruikersCybercriminelen doen zich voor als IT-support via Teams na spam-e-mails. Wees alert en voorkom dat ze toegang krijgen tot bedrijfsdata.
- Meetbaar voldoen aan normeringen?Met het RiskGuardian-platform voldoe je aan normeringen zoals NEN7510 en ISO27001, en toon je maatregelen aan voor klanten, leveranciers en auditors.
- Wachtwoorden hoeven niet meer te verlopenWachtwoorden laten verlopen verhoogt niet de veiligheid, maar leidt juist tot zwakkere wachtwoorden. Ontdek waarom deze verouderde praktijk niet werkt.